‘Chaplin De Musical’: Een must see!



Donderdag 15 december vond de eerste exclusieve perspreview van ‘Chaplin de musical’ plaats. Iedereen was razend benieuwd naar deze nieuwe wereldcreatie. ‘Chaplin de musical’ van componist Christopher Curtis en scriptschrijver Thomas Meehan ging in 2012 in wereldpremière op Broadway. Daar werden ze genomineerd voor verschillende awards. In 2015 kreeg Music Hall de kans om deze voorstelling naar een heel ander niveau te tillen. Het is de eerste keer dat een Belgische producent de rechten verwierf om een broadwayproductie nieuw leven in te blazen. Het is een eer dat Music Hall werd uitgekozen om ‘Chaplin de musical’ tot een internationaal succes te maken.

De verwachtingen waren dan ook zeer hoog gespannen, maar werden op elk vlak volledig ingevuld. Publiek en pers waren laaiend enthousiast. BOA was aanwezig en sprak met de cast.


De musical vertelt het verhaal van Charlie Chaplin vanaf zijn kindertijd tot aan zijn laatste levensjaren. Er zit enorm veel vaart in het verhaal waardoor het geen minuut gaat vervelen. De muziek, geschreven door Chris Curtis, is prachtig en benadert elke emotie doorheen het verhaal.

Chris: “It was more like the inspiration of the old films, but we gave it the modern feeling. So it won’t feel old fashioned. When you listen to the Chaplin films, it is not rinkleydinkley piano-chores, they are actually very string driven. If you listen to the music in Modern Times, the chores are not what it was like in the old days. I knew the man who orchestrated Modern Times for Chaplin. It was a 90 year old man and I met him and he helped me to get into music school in California”.

Het decor werd ontworpen door Matt Kinley. Op het eerste zicht is het decor sober, maar past het wel volledig binnen de sfeer van het verhaal. Tijdens de voorstelling zie je de vele mogelijkheden die het decor biedt.

De cast van ‘Chaplin de musical’ is fenomenaal. Enkel al het ensemble bestaat uit grote namen in de musicalwereld zoals Charlotte Campion, Elke Buyle, Steven Colombeen en nog vele anderen. Samen met de hoofdcast zorgt dat er voor dat het op het podium barst van het talent. Goele De Raedt speelt journaliste Hedda Hopper. Het is een rol die haar perfect afgaat en waarin ze vocaal kan laten horen wat ze waard is.

Goele: “Ik heb vooral gekeken naar de houding. De houding is heel aristocratisch en het kostuum helpt enorm om dat gevoel te krijgen. Die vrouw had altijd hoedjes op, dat helpt om een gevoel te krijgen van macht. Die hoed is macht. Dus elke keer als die hoed op is, in combinatie met de parels en ingesnoerde pakjes, dat geeft een heel ander gevoel dan wat ik uiteraard normaal zou dragen. Dan heb je het gevoel dat het allemaal heel ingesloten, moralistisch en gefrustreerd is. Want die vrouw was gefrustreerd”.

Jeroen Phaff speelt Mack Sennett, de regisseur van Chaplin’s eerste films.

Jeroen: “Ik ben een ongelooflijke Chaplinfan en ik heb deze auditie ook alleen maar gedaan omdat ik zo’n enorme fan ben. Ik heb de biografie ook gelezen over Chaplin en ik heb de films die hij met Mack Sennet heeft gemaakt bij Keystone pictures allemaal thuis liggen, ik heb bijna álles van Chaplin op dvd. Bij het kijken van die films zie je dat Chaplin op dat moment nog niet zo goed was als hij later werd, maar wel al veel beter is als de spelers met hem. Ik heb de biografie gelezen over Mack Sennet en wat voor man dat is, ook over zijn grote liefde Mabel die in de films ook meespeelt. De regisseur en het stuk helpen ook, soms lijkt het of het niet met elkaar werkt of klopt maar dan maak je het weer eigen en wordt het één mooi geheel… Ik zou het heel fijn vinden als er iemand in de zaal zit, al is het er maar één, die na afloop denkt ‘ik ga een film van Chaplin kijken’.”

De moeder van Chaplin wordt gespeeld door Marleen Van Der Loo. Haar prachtige stem past perfect binnen dit verhaal.

Marleen: “Ik heb veel research gedaan, wat ik kon vinden heb ik opgezocht over Hannah Chaplin. Er is niet veel beeldmateriaal, wel een paar foto’s. Maar je kunt wel in de biografieën dingen terugvinden over haar. Er is een biografie waarin Chaplin gedetailleerd over zijn moeder praat en haar karakter beschrijft en het verloop. Hij beschrijft weinig over haar ziekte, maar er was bekend wat ze had. Dus ben ik op internet gaan zoeken naar de symptomen van die ziekte en hoe het zich ontwikkeld want ik heb maar twee of drie scènes om de ziekte te laten ontwikkelen, maar er zit wel steeds een tijdssprong van 10 à 20 jaar tussen”.


Deborah De Ridder speelt Oona O’Neill, de laatste echtgenote van Chaplin. Daardoor zien we haar pas laat in het verhaal in deze rol verschijnen.

Deborah: “Ik heb een biografie gelezen en we hebben veel tijd gehad om te repeteren, wat natuurlijk niet altijd het geval is in België. Hierdoor hebben we samen kunnen zoeken. We hebben goede lezingen gehad en de regisseur wist heel goed wat hij wou. Hij kon ons goed sturen want hij had een heel duidelijk beeld van elk personage”.

De broer van Charlie, Sydney Chaplin wordt gespeeld door Roel Van der Stukken. Het is zijn eerste rol in een grote musicalproductie.


Roel: “Ik heb zelf geen broer, dat is moeilijk want de functie van het personage Sydney is vooral de belangrijke band tussen twee broers laten zien in de voorstelling. Dat was wel even moeilijk, want als je geen broers hebt dan weet je niet wat dat is. Gelukkig had ik met Nordin heel snel een klik en hebben we ervoor gezorgd dat we al snel een soort pest-broer verhouding hadden naast de scène en dat maakt het gemakkelijker. We hebben elkaar er enorm goed in gevonden. Dat was mijn belangrijkste opdracht die eigenlijk vanzelf ging. Ik heb een aantal hele mooie speelscènes die inhoudelijk het verschil maken en belangrijke breekpunten zijn. Iedereen kent natuurlijk Chaplin, dat is de bekendste, maar Sydney heeft ook in films gespeeld, maar daar is minder over geweten.

Het is mijn eerste rol in een musical, het is een groot bad waarin je ondergedompeld wordt. Het is een nieuwe wereld. Zeker wanneer je kijkt naar de changementen, de decor- en kledingwissels, de hectiek achter de scène. Er is een groot verschil met theater, hier is veel minder tekst en wordt er mooi gezongen, terwijl ik helemaal niet zo’n goede zanger ben. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het is het soort musical waar ik zelf ook naar zou gaan kijken. Ik ben niet zo’n musical fan maar dit soort voorstellingen dat kan mij bekoren. Ik heb ook veel bijgeleerd en daar ben ik blij om”.

De titelrol wordt gespeeld door Nordin De Moor. Hij speelt zijn rol van Chaplin fantastisch. Hij staat bijna de volledige voorstelling op het podium, maar laat nooit een steek vallen. Komisch is hij enorm sterk, maar op vocaal vlak krijgt hij heel de zaal stil. Met deze rol heeft Nordin voorgoed zijn stempel gedrukt op de musicalwereld.

Nordin: “Ik heb heel veel films gekeken, vooral als we refereren naar The Tramp. Daarnaast heeft Mariano Detry, de regisseur mij enorm geholpen. We hebben heel lang gerepeteerd, 6 weken, je begint het dan op een begeven moment te voelen. Daarnaast is het script heel goed geschreven, dus dat helpt ook om alles uit het personage te halen.

Deze rol is wel de jackpot! 90% van de voorstelling sta ik op het podium. Het is vermoeiend, niet zozeer fysiek of mentaal maar het alert blijven de hele tijd. Het is vermoeiend om de hele tijd de schakel te maken tussen hier is hij furieus of the Great Dictator met een andere lading. Ik denk niet dat ik ooit een rol ga vinden die deze kan overtreffen, als je zo’n rol twee keer in je carrière krijgt mag je heel heel heel blij zijn. Ik ben nu gewoon al heel dankbaar dat ik op mijn 31ste zo’n rol mag spelen. Ik ben blij dat ik de hele reis heb afgelegd tot hier en ik ga gewoon genieten zo lang het duurt”.

Het personage van Chaplin maakt een evolutie door van kind tot aan het einde van zijn leven.

Nordin: “Dat is vooral de reden waarom de audities 5 weken hebben geduurd. Omdat ze wilden weten ‘kan hij de last dragen die Chaplin heeft moeten dragen?’ en ‘kunnen we die oude neerzetten?’. Het is aan jullie om te zeggen of het gelukt is, maar ik voel het wel. Ik kan denk ik wel de boog magen van een hele jonge Chaplin naar de oudere. Dat is heel interessant om te doen, iedere keer en iedere show weer. Dat ik wordt opgereden in een stoel en dat je denkt ‘we zijn weer tien jaar verder dus ik ga die laag erbij doen’, dat is erg fijn om te kunnen doen.

Ik hoop dat ze buiten gaan met een goed gevoel en ook met een gevoel van ‘dit had ik niet verwacht’. Mensen weten nog altijd niet wat te verwachten van Chaplin. Als ik aan mensen vraag: kom je kijken naar Chaplin? Reageren ze vaak met: we weten niet wat het is of hoe het gaat zijn. Ik geloof oprecht in deze show omdat we een heel mooi verhaal brengen, enerzijds van The Tramp maar vooral van de persoon erachter. Ik denk dat mensen dat kan bekoren. Ook omdat het naar mijn mening hele mooie muziek is. Het is terug theater zoals theater moet zijn: 15 man orkest, 22 man op toneel, alle diverse leeftijden en dat is heel boeiend om naar te kijken. Dat je in Vlaanderen nog eens zo’n kwalitatieve show kunt zien. Het is lang geleden dat er zoveel geïnvesteerd werd in zoveel mensen op een toneel en in het decor en in het licht. Dat moet een reden zijn om te komen kijken, je krijgt veel waar voor je geld”.

Deborah: “Ik hoop dat ze gewoon genieten. Ik vind het zelf prachtige muziek en er zit van alles in het verhaal, een lach en een traan en het tweede deel veel emoties. Ik wil dat ze gewoon achterover gaan zitten en denken ‘wauw nog eens een schone musical’. Ik zou het graag zelf eens willen zien”.

Goele: “Het is eerst en vooral een prachtig verhaal is over een man die echt bestaan heeft, wat altijd nog iets extra’s heeft vind ik omdat die man daar echt was. Het is hele mooie muziek. Het is heel meeslepend en heeft elk element in zich. Ik heb ook van mensen gehoord, en ik zeg speciaal van mensen gehoord omdat je dat zelf minder voelt als je erin staat, dat het heel filmisch is. Dus het beeld is heel mooi. Ik hoop na afloop dat het publiek de reis van Chaplin mee heeft kunnen maken. Deel één is nodig om het verhaal te kennen, wie dat hij was. Deel twee is nodig om van die grote opbouw de teloorgang te zien en de pijn van Chaplin. Daarvoor heb je al die mensen nodig rondom hem die belangrijk waren in zijn leven”.

Marleen: “Ik hoop heel erg dat mensen de zaal uit gaan met het gevoel van onder de indruk zijn en “laat me maar even met rust ik wil het laten bezinken”, dat zou ik het mooiste compliment vinden. Als je van musical houdt, dan is dit een stuk dat je fijn zult vinden. Ze hebben geprobeerd om een hele klassiek musical te brengen. De oude Hollywood films worden in eer gehouden, de muziekstijl en de scene vorm. Ik vind dat ze heel goed gebruik maken van alle facetten die de theatervorm musical in zich draagt. En ik vind dat Charlie Chaplin het als persoon enorm verdient om iets meer in het zonnetje gezet te worden. Het karakter kent iedereen wel, maar het is te lang geleden en het begint langzaam weg te ebben. Maar hij is de grondlegger geweest van heel veel dingen die wij nu normaal vinden. Wij vinden het nu normaal dat als je een film maakt dat je een script krijgt, daar heeft hij voor gezorgd. Wij vinden het nu heel normaal dat een personage in een film diepgang heeft en een lijn van A tot Z verteld. Daar heeft hij voor gezorgd en dat bestond niet. Dat soort dingen mogen we niet vergeten, dit soort mensen zijn een mijlpaal geweest”.


Chris Curtis: “His story is interesting, but there is an universal story behind it, about family. Every time the brother comes back on stage or when he goes to see his mom, it shows what it’s like to have a family that is thrown apart. And about a young boy who is constantly trying to get the family back together. In the mist of that journey, he became the most famous man in the world. His son once told me, if my dad was never an orphan, the tramp was never created. The tramp is the orphan inside of him. It is his alter ego, the tramp, it’s his mask. The world saw The Tramp, the one person who saw the man behind The Tramp was his last wife Oona, who loved him en she gave him his family back. That unconditionally love that he had lost when his mom got ill and he was taken away to the orphanage. It’s story about family and what it’s like to love.

What is really interesting is that what his mom teaches him in the first song, is not a positive thing. She is saying to him: put a mask on to the world, don’t show your feelings. He does that en because he does that he became the most famous man in the world. Everyone knows the tramp, but nobody knows him. Finally, in the end, and I love how Nordin plays it, he takes off his hat and his mustache and goes to Oona like ‘here I am’.

Everyone in this production is so great, this is the show that I had envisioned. I’m so impressed and overjoyed with the talent of the cast, they are really fantastic”

Chaplin de musical’ is echt een totaalbeleving dat je nog lang zal bijblijven. Dit is een must see voor iedereen die van musical houdt. ‘Chaplin de musical’ is het ideale uitje voor een fantastische avond. Volgend jaar staat de grote Vlaamse première gepland. Maar voor het zover is, is de musical nog te zien in Gent, Antwerpen en Amsterdam. Tickets en info zijn te verkrijgen via www.chaplinmusical.be of www.musichall.be en telefonisch via het nummer 0900 69 900.

Foto’s en interviews: Melissa Verhulst

#RoelVanderstukken #NordinDeMoor #MusicHall #MarleenVanDerLoo #JeroenPhaff #GoeleDeRaedt #DeborahDeRidder #Chaplindemusical

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • RSS
  • Snapchat
  • Spotify
  • LinkedIn
  • Twitter
  • livepng
0