De Vlaamse musical staat onder druk

Dat een musical niet moeiteloos kan gecreëerd worden is iets wat jonge acteurs al op de schoolbanken leren. Al is het niveau van onze Vlaamse musicals de laatste 10 jaar wel enorm gestegen. Maar dat weegt op producenten en hun acteurs. En de schuldige... het geliefde publiek.

Onze moderne maatschappij eist succes in alles wat je doet. Alles waar we voor betalen of het nu weinig of veel is moet voldoen aan hoge kwaliteitsregels. En dat is voor de moderne theaterbezoeker niet anders. In een wereld vol video waar uitzonderlijke prestaties in een muisklik beschikbaar zijn, verwacht de Vlaming hetzelfde te zien op de Bühne.


Dat maakt dat het voor de producenten en acteurs niet eenvoudig is om een productie in Vlaanderen op de planken te brengen. Er moeten keuzes gemaakt worden, tussen hoog technisch spektakel of uitzonderlijke prestaties van de acteurs en het creatieve team. Dat laatste blijft het meest rendabele.


Een productie staat in Vlaanderen gemiddeld 1,5 maand in het theater. Zalen vullen in Vlaanderen met een een goeie titel alleen is moeilijk geworden. Die-hard fans van het genre zijn dun gezaaid en daarom doet men ook een poging om die andere Vlamingen te overtuigen. Maar die wil alles: vernieuwing, spektakel, verbazing, totaalbeleving en liefst niet te duur. Een musical met prachtige stemmen, een goed verhaal en mooie decors is vandaag niet voldoende. Het moet vooruit gaan, het moet flitsend zijn en iets dat je nog nooit hebt gezien.


Korte speel en repetitie periode


Een korte speelperiode, betekent een korte repetitie periode. Uit liefde voor het vak repeteren acteurs 7 op 7 en dat vaak gratis. Omdat het niet anders kan. Acteurs hebben van nature een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, ze willen bezoekers een geweldige avond leveren. Maar het publiek is anno 2020 strenger dan ooit. En dat heeft gevolgen. Stemmen worden onder druk gezet, de choreografie is complexer dan ooit en dat maakt het werk vaak fysiek belastender. Blessures of stemproblemen worden vaak genegeerd en een behandeling uitgesteld tot na de productie.


De ticketprijzen


Als er meer Vlamingen het zouden aandurven om een theater binnen te stappen en zich te laten overtuigen is dat al een begin. Maar ook de ticketprijs staat onder druk. De Vlaming is gierig op zijn ticket en daardoor moet ook de productiekost terug verdiend worden op heel korte tijd. Bovendien is de laatste 20 jaar alles z'n 40% duurder geworden maar de ticketprijs van een Musical is zowat gelijk gebleven. Zo betaalde je voor een internationale titel in 1999 z'n 2.000 frank of 49,5 euro. (The Phantom of the opera). Vandaag betaal je voor een internationale titel in Vlaanderen z'n 54 euro. (Mamma Mia). In onze buurlanden is dat gemiddeld 84 euro.


De producenten doen er alles aan om hun ticketprijzen zo laag mogelijk, maar toch rendabel te houden. Niet iedereen kan 54 euro betalen, maar het is aan de regering om initiatieven te nemen om die ticketprijs te laten dalen.





  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • RSS
  • Snapchat
  • Spotify
  • LinkedIn
  • Twitter
  • livepng
0