Familie de rode draad door nieuw seizoen NTGent

Naast eigen producties zijn er 30 gastproducties, politieke acties, debatten en songfestival


Negen nieuwe eigen producties, politieke acties, debatten, artists in residence, een Europees songfestival én maar liefst 30 gastproducties: het tweede seizoen van artistiek directeur Milo Rau bij NTGent krijgt bevestiging. Nieuw werk van Milo Rau, Tom Lanoye, Lies Pauwels, Sarah Moeremans en Dalilla Hermans, Luk Perceval maakt deel twee van zijn trilogie The Sorrows of Belgium. Verder is Histoire(s) du Théâtre II eindelijk te zien en brengt Monster Truck een voorstelling met mensen met een beperking.


De voorstelling van het nieuwe seizoen van NTGent blijft elk jaar een blikvanger. Zeker nu Milo Rau in Familie werkt met een echte familie. An Miller en Filip Peeters spelen samen met hun kinderen het familiedrama van een ander Belgisch gezin na. Na La Reprise en Five Easy Pieces sluit Familie de reeks Belgian Crimes af.

Tweede blikvanger is ongetwijfeld Monster Truck. Na Marat/Side, over een instelling voor psychiatrische patiënten, wordt het uitkijken naar Het Narrenschip. De Berlijnse performancegroep werkt samen met mensen met een verstandelijke beperking. Het publiek wordt in de stad opgehaald voor een gondelrit door de straten en kanalen van thuisbasis Gent.


Seizoensopener wordt Wie is bang?, een nieuw toneelstuk van Tom Lanoye. In een regie van Koen De Sutter heeft – nog maar eens – een acteurskoppel (Els Dottermans en Han Kerkhoffs) het over (zelf)liefde en (zelf)haat. Intussen werkt Luk Perceval verder aan zijn trilogie The Sorrows of Belgium. “Na Black, over de koloniale geschiedenis van ons land in Congo, volgt Yellow. The Sorrows of Belgium II: Rex. Over de opkomst van het fascisme in de jaren 30 en de collaboratie met het Duitse regime in de Tweede Wereldoorlog.”


Verder brengt Lies Pauwels haar nieuwe creatie Anatomie van Pepijn (met een cast bestaande uit professionele acteurs en pijnexperten: mensen die lijden aan chronische pijn), is er nu toch Faustin Linyekulas Histoire(s) du Théâtre II (vorig seizoen uitgesteld wegens visa-problemen) en het nieuw werk Rijgen van Sarah Moeremans (een jaar na Bambi, een onderzoek naar verboden liefde en lust in onze tijd, en een heel persoonlijke interpretatie van Reigen, een schandaalstuk van Arthur Schnitzler in 1920).


Epiphany is dan weer de eerste toneeltekst van schrijfster Dalilla Hermans, en ook hier staat het thema Familie centraal. Dat loopt als een rode draad door het seizoen 2019-2020 van NTGent. Het wordt een monoloog door Mungu Cornelis over identiteit, adoptie, familie, ouderschap en liefde.


Naast deze negen nieuwe producties worden vijf producties hernomen: Lam Gods, Orestes in Mosul, Compassie (alle 3 stukken van de nieuwe artistiek directeur Milo Rau), De Living (Ersan Mondtag) en Ghost Writer and The Broken Hand Break (van Miet Warlop).


NTGent brengt natuurlijk nog veel meer. Er komen maar liefst 30 gastproducties, zijn er artists in residence, komen er politieke acties, worden debatten opgezet én is er een heus Europees songfestival in de maak. Het volledige programma en alle details leest u op de website van het NTGent : www.ntgent.be. Daar worden ook alle formules haarfijn uitgelegd.


Artikel door: Lieven Vancoillie voor boanews.be





  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • RSS
  • Snapchat
  • Spotify
  • LinkedIn
  • Twitter
  • livepng
0